Heel vaak worden high-key foto’s in kleur en low-key foto’s in zwart-wit gemaakt. Dat is niet vreemd als je onthouden hebt dat het bij de eerste om lage en bij de tweede om hoge contrasten gaat. Juist in zwart-wit werk je veel met contrasten en lijkt dus bij uitstek geschikt voor low-key fotografie.  

Low-key

Bij een low-key foto overheersen de donkere tonen het beeld. De stijl werd al ver voor de uitvinding van de fotografie gebruikt. Tijdens de renaissance en vooral de barok werden veel schilderijen in clair-obscur gemaakt, letterlijk vertaald donker licht. Door de techniek krijgen de schilderijen niet alleen meer drama, ze worden ook als realistischer beschouwd omdat je diepte suggereert. Tegenwoordig zie je de techniek ook geregeld bij films en in de fotografie.

Naast een overwegend donker beeld, kenmerkt een low-key foto zich door een hoog contrast. Slechts een deel van de foto is verlicht, de rest valt geheel of gedeeltelijk weg in de donkere partijen. Door het hoge contrast en de donkere tinten krijgen low-key foto’s veel drama. Ze zijn vaak mysterieus en geschikt om spanning in een foto te brengen. Contrast is belangrijk in een low-key foto. Daarom is een onderbelichte foto geen low-key, maar gewoon een donkere futloze foto zonder contrast

Om te controleren of je een goede high-key of low-key belichting hebt gemaakt, is het histogram een handig hulpmiddel. 

Low KEY Fotografie

Waar je bij een normaal verlichte foto bij voorkeur geen pieken helemaal rechts of links hebt, is dat bij high- en low-key fotografie in principe niet erg. Zeker als je met een goede donkere of lichte achtergrond werkt, zul je al snel een piek zien.

Let’s Start Something new
START PHOTOGRAPHY!